Jobsøger

Det er med jobsøgning som med salg. Jo bedre, du kender dit marked, desto bedre bliver du i stand til at vælge, hvordan du skal henvende dig til dine kunder, og jo mere sandsynligt er det, at du får noget solgt!

Inden du går i gang med at søge job, kan det derfor være en god idé at se lidt nærmere på de forhold, der generelt kendetegner stillingsmarkedet.

Det synlige og det usynlige stillingsmarked

Stillingsmarkedet er generelt kendetegnet ved, at det er opdelt i et synligt marked og et usynligt marked.

Det synlige stillingsmarked omfatter opslåede ledige stillinger, der er annonceret i aviser, i fagblade og på internettet. De fleste har nem adgang til det synlige stillingsmarked, og derfor er der ofte mange ansøgere til hver stilling. Dermed er du i hård konkurrence, når du søger i den del af stillingsmarkedet.

Det usynlige stillingsmarked rummer de stillinger, der ikke er annonceret eller offentliggjort på anden vis. Enten fordi de ikke er ledige i øjeblikket, måske er stillingen slet ikke beskrevet endnu, eller måske er virksomheden ikke begyndt at rekruttere til stillingen endnu.

På det usynlige stillingsmarked finder du også de stillinger, som kun vikarbureauer, rekrutteringsfirmaer og headhuntere kender til. Undersøgelser viser, at det usynlige stillingsmarked generelt er det største – det er her, de fleste job besættes.

Det er med stillingsmarkedet som med et isbjerg – kun toppen er synlig, og langt den største del er usynlig. Inden du går i gang med at søge job, kan det derfor være en god idé at se lidt nærmere på de forhold, der generelt kendetegner stillingsmarkedet.